Onze bestaande auto (een prachtige Audi A4 met alles erop en eraan) had na meer dan 220.000 km zijn langste tijd wel gehad. Sinds onze verhuizing van Leusden naar Zwolle ben ik beduidend meer gaan rijden, tot wel 45.000 km per jaar. En dan gaat het hard met de kilometerstand.
Hoofd en hart
We overwogen al lang om een elektrische auto aan te schaffen, maar toch heb ik op het laatste moment nog getwijfeld. Een proefrit in een mooie Audi TT had me bijna overgehaald om mijn hart te laten spreken, maar na een nachtje (niet) slapen, wat rekenen en in de spiegel kijken hebben we toch besloten ons hoofd te laten spreken en een elektrische auto aan te schaffen. Geheel in lijn met onze intenties van ons energieneutrale passief huis: probeer zoveel als mogelijk hernieuwbare energie te gebruiken.
Elektrisch met range extender
De Chevrolet Volt is een echte elektrische auto. Er zit weliswaar naast de elektromotor ook een benzinemotor in, maar die dient alleen om elektriciteit op te wekken wanneer de accu's leeg zijn, de auto zelf rijdt altijd elektrisch. De benzinemotor verlengt het bereik van de auto naar een bereik van 500-600 kilometer op de combinatie volle accu en tank, kortom een normaal bereik en de mogelijkheid gewoon te tanken als je verder wilt.
We hebben de auto nu een week. Opladen thuis doen we nog met een gewone wandcontactdoos, maar een laadstation ligt klaar om gemonteerd te worden. Ik heb een aparte verbruiksmeter in het laadstation laten zetten, zodat we het elektriciteitsverbruik van de auto los kunnen zien van het huis.
Op mijn werk is de aanschaf van een laadpaal in voorbereiding. Dat maakt dat ik bij normaal woon-werkverkeer vrijwel volledig elektrisch kan rijden. En met de 64 zonnepanelen die ik op het werk heb laten monteren zijn dat ook nog eens goedkope en milieu verantwoorde kilometers.
Heerlijk stil rijden
Wat is dat comfortabel en ongelofelijk stil, elektrisch rijden.
Bij lage snelheid hoor je vrijwel niets, op de snelweg alleen het bandengeruis. Natuurlijk heeft een elektrische auto een automaat (dus geen schakelen) en verder is de Volt voorzien van allerlei opties, ook om het verbruik te monitoren en adviezen voor zuinig rijden te geven.
Kortom: prima toeven!
Kortom: prima toeven!