zondag 31 maart 2013

Tuinaanleg: de eerste week

De tuin is gestart

De aanleg van de tuin is afgelopen week begonnen. In de komende weken moet de zandwoestijn omgetoverd worden tot een prettige verblijfplaats. Als nu de zon ook nog wat mee wil werken, wordt ons huis langzaamaan onze mooiste plek voor de komende jaren.

Time lapse opnames tuinaanleg

Om de aanleg van de tuin te volgen en zichtbaar te maken hebben we een action camera aangeschaft. Gedurende de dag maken we (automatisch) vele duizenden foto's: iedere tien seconden een foto. En die lijmen we aan elkaar om een versnelde weergave te krijgen: een time lapse.

De eerste week

Dit is een impressie van de eerste week tuinaanleg.

vrijdag 15 maart 2013

We besparen CO2 en bomen

Er is één week voorbij waarin onze zonnepanelen op het dak gewerkt hebben. En wat is de oogst? Iets meer dan 56kWh aan stroom. Een mooie opbrengst, want het is de hele week grotendeels bewolkt geweest.

1 Week stroomopbrengst van zonnepanelen HuisTamminga
Als we in dit tempo doorgaan, dan halen we met gemak de 3.000kWh in het hele jaar. Dat is te weinig voor een echt heel jaar, maar met de lente en zomer in aantocht (met natuurlijk heel veel zon) verwachten we dat dik te overtreffen.

CO2 reductie

We hebben ook de nodige CO2 reductie bereikt. Onze digitale analyseprogrammatuur gekoppeld aan de zonnepanelen houdt daarvoor de nodige informatie bij.
CO2 besparing door zonnepanelen HuisTamminga

Zonnecollectoren voor boombesparing

Onze zonnecollectoren hebben de afgelopen 2 weken ook driftig warm water gemaakt, zelf als het buiten vriest wordt er warm water gemaakt. Voorwaarde is dat er een (beetje) zon schijnt. Onze apparatuur geeft inzicht in besparingen. En voor de zonnecollectoren geldt: CO2 reductie en het besparen van bomen!

CO2 en bomen besparing door zonnecollectoren
Nu kijken we nog iedere dag wat we produceren aan stroom en warmte. Ik ben benieuwd of dat zo blijft. Het is nu in ieder geval erg leuk om te zien!

zondag 10 maart 2013

We hebben energie van de zon

Ruimen en opruimen

We wonen nu 2 weken in ons nieuwe huis en het is een drukke periode geweest. De eerste week had ik nog vrij, maar in de tweede week waren er toch de nodige zakelijke afspraken. De afgelopen 2 weken stonden in het teken van van ruimen, opruimen en afmaken. Bijna iedere dag zijn er mensen van het installatiebedrijf, kastenfabriek en aannemer over de vloer geweest. De mensen van de installateur vooral voor afronden van de elektrische installatie (stopcontacten, netwerk, beveiliging, enz.), de kastenfabriek voor het maken van onze badkamerkast en de aannemer voor het aansluiten van onze eigen energievoorziening. Maar na 2 weken zijn veel punten weggewerkt en begint het stof neer te dalen.

Zonnewarmte opgevangen

Schüco zonnecollectoren informatiepanel
Afgelopen week is de laatste hand gelegd aan de activering van onze energievoorziening. Nu wekken we onze eigen warmte op (zonnecollectoren) en onze eigen stroom (zonnepanelen). De zonnecollectoren hebben een display in de woonkamer, waarmee we de werking kunnen zien en eventueel beïnvloeden. Het is een fraai TFT display in kleur die met animatie kan aangeven hoe de warmteopwekking ervoor staat. Vorige week was het buiten een paar graden boven nul, maar de zon scheen en het is dan leuk om te zien dat de zonnecollectoren tot wel 40 graden opwarmen om die gevangen warmte dan in onze warmwaterboiler op te slaan. Kortom: ook als het koud buiten is wordt ons huis verwarmd door de zon.

Zonlicht opgevangen

Schüco zonnepanelen informatiedisplay
De zonnepanelen zijn afgelopen week geactiveerd en we hebben in de afgelopen dagen onze eerste kilowatts zelf opgewekt. Het is ongeveer half negen als ik dit schrijf, buiten is het bewolkt en er ligt een klein laagje sneeuw. Toch wordt er stroom opgewekt in de panelen. Het is niet veel, maar toch. Onze hoog rendement dunne film zonnepanelen werken ook als er geen zon is, voldoende licht activeert de stroomopwekking. Natuurlijk gaat het beter worden als de zo volop schijnt, maar ook met dit weer zijn we producent van elektriciteit.
Afgelopen week is ook de communicatie webbox op de zonnepanelen aangesloten. Daarmee bouwen we automatisch historie op en kunnen we de werking van de panelen op afstand bekijken.In toekomst gaan we gedegen statistieken publiceren.

Het regent, maar dat is ook een voordeel

Graf Regenwateropvang informatiedisplay
Gisteren was het plensweer. Jammer, geef ons de zon maar, om meerdere redenen. Toch is de regen in één opzicht niet erg. We hebben een regenwateropvang systeem in de tuin met een ingegraven tank van 8.000 liter. Dat water gaan we primair voor de (nog aan te leggen) tuin gebruiken, maar we gebruiken het regenwater ook voor het doorspoelen van de toiletten. En dat doorspoelen hebben we in de afgelopen 2 weken (natuurlijk) gedaan, waardoor het niveau in de tank gezakt was tot zo'n 80%. De regen heeft het weer gevuld en de stand is nu weer 100%, voorlopig kunnen we weer spoelen!

Domotica aangesloten

Afgelopen donderdag is ook de domotica volledig geactiveerd. We kunnen nu, op de bank zittend, met onze iPad, alle lichten in het hele huis bedienen, temperatuur in de kamers regelen, lichten dimmen, buitenverlichting aan en uit doen en meer. Leuk speelgoed, maar ook praktisch. Er is  nog steeds lichtbediening bij de muren mogelijk, maar het meeste verloopt nu automatisch of kun je met de iPad bedienen. De domotica leverancier (Meerdan) is een dag bezig geweest met de configuratie, maar dan heb je ook wat!.

Nog veel te doen

We zijn nog wel een tijdje bezig het huis naar ons zin te maken. Er is wat orde in de chaos, maar er staan nog overal dozen, de tuin moet nog aangelegd en er moet nog veel weggegooid.

zondag 3 maart 2013

We hebben een A++++ huis!

Een week in ons nieuwe huis. Het was een week van verplaatsen, dozen openen, spullen eruit halen en weer verplaatsen, wat zuchten en proberen een plek te vinden om de spullen op te ruimen. Wat verzamelt een mens in al die jaren toch veel. Hebben we dat echt allemaal nog nodig? Dat wordt nog het nodige selecteren uitdelen en weggooien.

Orde in de chaos

Al met al begint er orde in de chaos te komen. De garage heeft kasten (die gevuld zijn), de benedenverdieping heeft fraaie plinten, de werkkamer heeft een bureau en kasten (die beide gevuld zijn), de keuken heeft ruimte lades en kasten (die ook gevuld zijn), de woonkamer is weer schoon, er ligt nog een wandkast in stukken op de grond (de wandkast gaat nog gevuld worden), de badkamer is grotendeels correct afgekit en heeft nog een lege (!) spiegelkast en nog veel meer. Kortom: het begint ergens op te lijken.

Werklui over de vloer

Vorige week meldde ik dat er nog veel punten bij de oplevering werden vastgesteld. Afgelopen week is het dus nog druk geweest in huis. Terwijl wij met het opruimen bezig waren, waren medewerkers van aannemer en installatiebedrijf nog druk bezig zaken af te ronden. Aardige mensen, maar het maakt het wel extra druk.

A++++ huis, EPC -0,15

Afgelopen week heeft de constructeur de Energie Prestatie Coëfficiënt van ons huis opnieuw doorgerekend met de laatste aanpassingen. En wat blijkt: ons huis heeft een EPC van -0,15. Ja, dat leest u goed: een EPC die kleiner is dan 0! Een record voor onze aannemer, Villa Nova Bouw. Zo'n energiezuinig huis hebben ze nog niet eerder gebouwd. Die ongelofelijk lage waarde leidt tot een energieklasse van A++++ voor ons huis. Is er iemand die wat beters heeft?

De zonnepanelen moeten nog

Vrijwel alle energiesystemen zijn afgelopen week aangesloten en werkend gemaakt. We moeten er nog wel mee leren omgaan, we kunnen zoveel instellen en regelen. De zonnepanelen (stroom) moeten nog in gebruik gesteld worden. Aannemer en installateur zijn er afgelopen week druk meet bezig geweest, maar in de twee omvormers (van een paar duizend euro per stuk), ontbreken 2 goed aangesloten stekkers van een paar euro. Kortom: die worden nagestuurd en dan moeten we ook in staat zijn onze eigen stroom te maken. Komende week wordt zonnig, dus laat die stekkers maar komen!

Geluk met de tuinaanleg

Afgelopen week werden we blij verrast door een maatregel van de regering: de BTW op arbeidsloon (van tuinaanleg) is verlaagd van 21% naar 6%. En dat scheelt een lieve duit op de aanleg van de tuin, zonder dat de hovenier daarvoor inboet in zijn opbrengsten.
Komende weken maken we onze definitieve keuze voor de hovenier. Het blijft nog even spannend (voor ons en de aanbieders).

Nog drukke weken

Afgelopen week hadden we allebei vrij, maar komende week moet er weer gewerkt worden. Jammer, want er is thuis nog veel te doen.

zondag 24 februari 2013

Oplevering en de eerste nacht

De eerste nacht in ons nieuwe huis. De afgelopen dagen zijn druk geweest, erg druk. Niet alleen omdat wij zelf met een gehuurde bus alle losse huisraad al hebben vervoerd, ook omdat er nog hard gewerkt is aan installatie, omrichting, kasten, vensterbanken en meer. Eigenlijk te druk.

De oplevering

Afgelopen vrijdag de formele oplevering. Enigszins terughoudend kwam de bouwkundig controleur van Vereniging Eigen Huis binnen stappen. "Wilt u echt vandaag de oplevering?" was zijn eerste vraag. Te veel spullen langs de kant, te veel mensen nog aan het werk en al veel huisraad in dozen opgestapeld. "Op deze wijze kan ik niet alles comtroleren, als u toch wilt opleveren is dat een keuze".
Tja, we hebben weinig keus, de huurwoning is 28 februari over en uit. Dus toch maar opleveren.
Het wordt een lange ronde, bijna 3 uur lopen we samen met de bouwkundig controleur van VEH, de aannemer, de installateur en de projectleider van de aannemer door, in en op ons huis. Diverse zaken worden genoteerd en moeten nog afgemaakt worden, verbeterd of aangepast.
Gedurende de rondgang wordt de stemming van de bouwkundig controleur beter. Van de aannemer krijgt hij toelichting op bijzonderheden van de woning en uitvoering. "De kier onder de deuren is te klein voor de balansventilatie" merkt hij op. "Dat klopt" zegt de aannemer, "maar de deuren hebben aangepaste constructie. Veel mensen vinden zo'n brede kier onder deur niet mooi. Dus wij hebben, samen met de timmerman, een deurpost bedacht die extra ventilatierranden heeft door de post heen. Voel maar hier aan de bovenkant". En ja hoor, daar zit extra ventilatieruimte, volledig in de post verwerkt. En zo volgen er nog meer zaken.
De bouwkundig controleur maakt driftig foto's van diverse onderdelen, installatie en bediening. "Dit zijn bijzondere dingen, die laat ik mijn studenten zien en dan moeten ze bepalen waarvoor het dient". Naast bouwkundig controleur is hij namelijk ook docent bouwkundige bedrijfskunde aan de Hogenschool van Amsterdam. En ons huis kent vele zaken die nieuw of bijzonder zijn.

De balans van de oplevering

Na bijna 3 uur wordt de balans opgemaakt. Zo'n 40 punten zijn genoteerd. Relatief veel, maar dat hadden we wel verwacht. Trots worden we wanneer de bouwkundig controleur opmerkt: "Wat heeft u een prachtig huis gerealiseerd, fraai uitgevoerd met mooie materialen, ik feliciteer u met het resultaat". Een ferme handdruk met alle betrokkenen bezegelt het eindresultaat.

Het huis is van ons

Met goed gevoel sluiten we deze fase af. Alle betalingen zijn gedaan. Het huis is van ons! Nu zorgen dat we alle spullen een plek geven. En dat kost nog wel even!

zondag 10 februari 2013

Het einde is in zicht

We zijn er bijna (maar nog niet helemaal)!

Een hectische maand. Zoveel te doen, zo weinig tijd schreef ik in de vorige blog. En dat klopt. De maand januari is druk geweest, erg druk. De verhuisdatum staat vast, eind februari betrekken we onze nieuwe stek. Maar als we begin januari in het huis rondlopen, dan denken we: dat gaat nooit lukken!
Aan installatiewerk in huis moet nog het nodige gebeuren, de installatie op het dak is nog niet aangesloten, er wordt nog geen elektriciteit gegenereerd, het water wordt nog niet in de collectoren opgewarmd: kortom: er is nog veel te doen!

Gaat het wel af komen?

De aannemer verzekert ons van wel. Er wordt hard gewerkt om het huis helemaal af te maken. En natuurlijk zien we wel resultaten. Zo is begin januari de definitieve trap geplaatst naar de eerste verdieping. Een plaatje, een echte blikvanger, fraai uitgevoerd in rvs met een prachtige ophanging van de treden.

Ook de badkamer komt in model. Het tegelwerk is gereed en ziet er uit zoals we wilden. We moeten de kranen nog niet opendraaien, maar dat begrijp je wel als je de foto ziet!


Vlak voor ons open huis heeft de gemeente het publieke deel(tje) van de toegang tot onze kavel bestraat. En dat is erg prettig, omdat dat voorheen een modderpoel was. Maar na een maand is veel van het voegenzand weggezakt en dus moeten we extra zakken zand in de voegen wegwerken. We vegen ons straatje bij voorbaat schoon!

Lopen de mensen elkaar niet in de weg?

Geregeld komt het voor dat er meer dan 5 man in ons huis aan het werk zijn. Je merkt dat mensen aandacht hebben voor detail. En ervaring hebben met particuliere woningbouw. Zo ook de installateur ITV: precisie en schoon werken is het devies.

Er wordt dus hard doorgewerkt om alles op tijd af te hebben. Maar op zijn tijd is er ruimte om even stil te zitten en iets lekkers te eten. Zeker op vrijdag.

De laatste weken

De laatste weken zijn (in)spannend. We zijn bezig met tuinontwerpen en aanleg, de gietvloer moet nog afgemaakt worden (daar is overigens ook nog een verhaal met stress over te schrijven), er moet nog het nodige aan installatiewerk worden gedaan, kasten moeten nog worden gemonteerd, vensterbanken, binnendeuren, de installatie op het dak nog aangesloten en nog meer, veel meer.
En natuurlijk is er de verhuizing zelf. De bus is gehuurd, vrije dagen opgenomen, familie opgetrommeld. Ons tijdelijk huurhuis komt langzaam in afbraakstaat, de dozen stapelen zich op, kasten zijn afgebroken, het is lastig te bepalen wat weg kan en wat nog mee moet.

We worden er blij van

Nog twee weken en dan gaan we definitief over. En er is minimaal 1 persoon die daar erg blij van wordt!

zondag 30 december 2012

Zo veel te doen, zo weinig tijd?

Einde van het jaar, tijd om vooruit te kijken

In de afgelopen week hebben we de opleverplanning van onze aannemer ontvangen. Was de allereerste planning aan het begin van het bouwproject ongeveer eind 2012 (nu dus), in de afgelopen maanden is er door diverse oorzaken een kleine vertraging opgetreden. De planning die we hebben gekregen geeft aan dat in week 7 van 2013 onze woning definitief opgeleverd gaat worden. En in die planning zijn ook een paar eigen geplande werkzaamheden opgenomen, zoals het aanbrengen van de gietvloer en het plaatsen van de keuken.

Gaat dat lukken?

Als we nu in ons nieuwe huis rondlopen bekruipt ons het idee dat de tijd tot de oplevering te kort is. In de afgelopen weken is er wel hard gewerkt om de binnenzijde af te werken: vloer, wanden, plafond.
Afwerking energieneutrale woning
En dat resultaat laat zich goed zien, maar al rondkijkend zien we nog veel dat tot de oplevering afgewerkt en afgerond moet worden.
Afwerking energieneutrale woning
Zo moet de tijdelijke trap nog vervangen worden door de definitieve trap (rvs, glas), en moet er nog veel  aan installatiewerk worden gedaan.
Techniek afwerking energieneutrale woning

Zelf aan de beurt

Ook wij zelf zijn nog aan de beurt voordat we kunnen verhuizen. Een belangrijk onderdeel is de tuin, of in ieder geval het gedeelte van de tuin aan de voorzijde. De gemeente heeft het publieke deel van de ingang netjes bestraat, maar vanaf de kavelgrens tot aan ons huis is het nog een zandwoestijn. En dat werkt niet handig als we gaan verhuizen!
We zijn druk bezig met het tuinontwerp en hoveniers, maar een definitieve keuze voor diegene die het moet aanleggen is nog niet gemaakt.
Ook de raambekleding op alle plekken in het huis geeft de aandacht. Afgelopen zaterdag hebben we geruime tijd in een gespecialiseerde winkel doorgebracht om de mogelijkheden te bespreken. De grote raamoppervlakken brengen een uitdaging met zich mee, omdat niet alles in de vereiste maat gemaakt kan worden. Wederom moeten we dus keuzes maken. Misschien stellen we de raambekleding wel uit totdat we in ons huis wonen, dan kunnen we vast beter beoordelen wat we willen hebben.

Verhuizing

Ook de verhuizing gaat anders in zijn werk dan de verhuizing naar onze tijdelijke woning waarin we nu wonen. Onze tijdelijke woning was een paar minuten rijden van ons oude huis, erg makkelijk dus om dozen even over te brengen. En voor de verhuizing als geheel hadden we zo'n 4 weken de tijd.
Onze nieuwe woning in Zwolle ligt op 45 minuten afstand van ons tijdelijke huis, dus dat is niet even wat overbrengen. Bovendien plannen we eind februari te verhuizen en dat geeft ons maximaal 2 weken om alles over te brengen.
Een uitdaging. Enige verhuisstress kan ons niet worden ontzegd!